general, yoga, yoga sūtra

Samadhipada – sutra 31


Obstacolele în meditație de la sutra precedentă sunt acompaniate de niște semne pe care le putem recunoaște relativ ușor. Odată ce am realizat că ne confruntăm cun un obstacol, din cauza acestor semne, ne putem focaliza asupra soluțiilor, asupra pașilor necesari pentru a merge mai departe (pași care vor fi expuși în sutra-ele următoare).

Samādhipādaḥ

Capitolul despre extazul mistic yoghin

Sūtra 31


duḥkha-daurmanasyāṅgam-ejayatva-śvāsa-praśvāsā vikṣepa-sahabhuvaḥ


sutra 31

duḥkha – durere, suferință, stres

daurmanasya – depresie, frustrare, angoasă, proastă dispoziție, gândire negativă, pesimism

aṅgam-ejayatva – discomfort (fizic), mișcarea (ejayatva, tremur) membrelor (aṅgam), fâțâială

śvāsa – inspirație (perturbată)

praśvāsā – expirație (perturbată)

vikṣepa – distracție, neliniște mentală

sahabhuvaḥ – acompaniază, însoțesc


Perturbările (distragerile minții, vikṣepa) sunt însoțite de durere, frustrare (depresie), neputința de a sta nemișcat (tremurul, mișcarea membrelor) și respirația [dezordonată].


Comentariul lui Vyasa

Durerea (suferința) este de trei feluri: cauzată de noi, cauzată de alții, cauzată de forțe supranaturale. Este ceea ce ne afectează și pe care toți oamenii încearcă să o evite. Gândirea negativă (frustrarea, depresia) este o agitație a minții cauzată de piedicile în calea împlinirii unei dorințe (sau neputința de a ne împlini dorințele). Agitația corpului este ceea ce îl împiedică să stea nemișcat sau îl face să tremure (ori să se miște necontrolat). Respirația care aduce aerul exterior înăuntru este inspirația și cea care elimină aerul interior este expirația. Acestea acompaniază distracțiile (agitația minții) și apar în mintea celui care nu este liniștit. Ele nu apar în cel a cărui minte este focalizată ( care este în samādhi).

Comentariu

Aceste obstacole (menționate la sutra 30) sunt însoțite de o serie întreagă de efecte care influențează calitatea minții. Ele sunt numite vikṣepa, distrageri ale minții pentru că ne vor tulbura liniștea și astfel se vor contitui în piedici în calea realizării.

Durerea (sau suferința) are tendința să acapareze senzațiile interioare, fără să mai lase loc conștienței. Fie că este vorba de o suferință fizică (o durere dă măsea, de exemplu) sau o suferință de natură psihică (pierderea cuiva drag, de exemplu), această experiență ne umple complet mintea și face dificilă meditația ori practica spirituală. Este unul dintre motivele pentru care Patanjali recomandă practica detașării, acea capacitate de a ne desprinde (măcar pentru moment) de tot ceea ce ne tulbură pentru a putea să ne lăsăm absorbiți în practica spirituală. Pentru minte de multe ori este vorba doar de ce este mai important în moment, ca în cazul acelor iluzii optice în care poți vedea o imagine sau o alta în funcție de cum privești. Durerea nu dispare, dar trece într-un plan secund al atenției (mai ales când vorbim de dureri fizice, durerea de măsea din exemplul anterior).

Disperarea, depresia, frustrarea apar în special din nerăbdare, din așteptările nerealiste pe care le avem și din senzația că aceste obstacole sunt insurmontabile. Uneori chiar și după ani îndelungați de practică ne putem confrunta cu unele dintre aceste probleme pe care le credeam depășite și asta poate foarte ușor să ne conducă la concluzia că suntem incapabili de transformare. Frustrarea este de asemenea un efect al îndoielii, atunci când începem să credem că ceea ce doream să obținem prin meditație nu ne este accesibil, ori că metoda aleasă nu ni se potrivește, ori că facem ceva greșit, etc. Așa cum am mai spus, o doză de scepticism este sănătoasă, însă când ea ne paralizează și ne împiedică să practicăm, devine unul dintre obstacolele cele mai mari în carea practicii personale.

Când mintea este agitată fie de durere fie de nerăbdare, ea va transmite această agitație corpului. Ați observat probabil adesea că există tendința în perioadele de agitație de a bate darabana cu degetele, de a bâțâi picioarele, de a schimba poziția din 2 în 2 secunde. Când același lucru se întâmplă în mediație, când mintea nu se poate liniști, va apare o senzație de aparent disconfort și vom începe să ne foim, să încercăm o altă poziție, și apoi o alta… În fapt, câtă vreme mintea nu se va liniști suficient, corpul nu va putea să se relaxeze și să rămână nemișcat perioade suficient de lungi de timp. Iar toate acestea se vor răsfrânge asupra respirației care va deveni dezordonată și agitată. În meditație, pe măsură ce mintea se liniștește și corpul se relaxează, respirația devine ușoară și lentă, având un ritm regulat și calm. Dacă însă suntem asaltați de aceste senzații neplăcute care însoțesc obstacolele în calea practicii spirituale, respirația va fi și ea afectată. Este de asemeni posibil ca aici să fie o referire la faptul că în experiențele profunde (samādhi) respirația tinde să fie atât de superficială încât să pară că a dispărut (mai multe despre asta în capitolul 2). Există o corelație făcută adesea în textele yoghine între lungimea suflului (distanța față de nări până la care se poate simți expirația) și calitatea minții ori a interiorizării. Cu cât mintea este mai liniștită și corpul mai relaxat, nevoia de aer este mai mică și respirația mai ușoară, mai superficială. Pentru Vyasa respirația perceptibilă (suficient de puternică) este un semn că încă mintea nu este liniștită, că vṛtti-urile nu au încetat.

Putem vedea experiențele enunțate în sūtra 31 și ca pe niște semne că ne confruntăm cu unele blocaje în meditație sau în călătoria noastră spirituală. Ele sunt indicatori că ceva nu este în armonie, că undeva, ceva, nu este așa cum ar fi bine să fie. Ori de câte ori le constatăm apariția va trebui să ne facem o autoanaliză și să identificăm cauza acestora pentru ca apoi să le putem îndepărta.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s